De open dagen van de luchtmacht Volkel 2019 is toch iets waar ik naar uitkijk. Ondanks dat ik niet altijd kan is dit voor mij al weer de zevende keer dat ik mij op een luchtmacht terrein begeef. Drie jaar geleden kon ik niet. De laatste keer voor mij was juni 2013 en was eveneens op Volkel.

Maar voordat we daar waren, was het nog een hele kunst om op het terrein te komen. We dachten dat we op tijd waren vertrokken, maar de laatste kilometers waren rampzalig om op één van de parkeerterreinen te komen. Van een afstand vanuit de auto konden we nog wel wat zien, maar dat was toch minder leuk. Een beetje balen was het wel, maar het leed werd met velen gedeeld. Waar het verkeerd was gegaan weet ik niet. Die problemen hadden wij zes jaar geleden helemaal niet. Op het parkeerterrein kregen wij vervolgens nog een regenbui over ons heen. Waar moest dat heen gaan?

Omstreeks 10.30 uur toch nog op het terrein. De regen was voorbij. We werden ontvangen door nogal wat beeldschermen, hangend boven de doorgang, die de boodschap “Wij zijn de Luchtmacht” behoorlijk pakkend uitstraalden door daarop medewerkers aan het woord te laten.

Op het terrein straalde alles vliegtuigen uit. We konden nog net de show van de F16 Falcon van de Deense luchtmacht mee maken. Heerlijk deze herrie. Ondanks de vele waarschuwingen voor het geluid en dat je overal oordoppen kon halen, was ik zo eigenwijs om dat niet te doen. Je moet het voelen, je moet het ruiken en je moet het nadrukkelijk horen. Daarbij kwam voor mij dat ik het ook nog eens wilde fotograferen. Ik realiseerde mij dat ik jaren hiervoor in de automatische stand had gefotografeerd. Dat werd dit keer anders.

De Alpha Jets van de Patrouille de France, waren de volgende. Acht vliegtuigen gingen de lucht in en vertoonden hun kunnen. Athos 1 t/m Athos 8. Athos 9 bleef zoals gebruikelijk aan de grond. Gekleurde rook maakte het helemaal compleet. Het rakelings langs elkaar passeren leverde mooie plaatjes op. De mannen gaven nog een salut aan Nederland door de rood, wit blauwe vlag. Dat zullen ze alleen voor Frankijk verticaal doen en voor Nederland horizontaal.

Een groot transport vliegtuig van Italiaanse makelij was de volgende. Een log uitziend vliegtuig in gebruik bij de Italiaanse luchtmacht. Het betrof de C-27J, ontwikkeld voor maritieme patrouilles, zoek- en reddingsacties. Water hebben ze genoeg in Italië en zal dit vliegtuig daarvoor vaak ingezet worden. Ongelofelijk als je ziet dat zo’n transport vliegtuig loopings en nogal korte bochten maakt. Dit terwijl ook nog eens de achterklep open staat.


De Air Power Demo is iets wat je beslist niet mag missen op de luchtmacht dagen. Voor de voorbereiding ging het nodige de lucht in. Bij een echte inzet zal je dit natuurlijk niet zien, maar in dit geval was de volledige voorbereiding vanaf Volkel. Prachtig om de aanwinst Joint Strike Fighter F-35 te zien opstijgen. Het eerste officiële vliegtuig is dit jaar in gebruik genomen. Eerder waren er al twee exemplaren in Nederland maar die waren kennelijk nog niet aangekocht. Daarnaast natuurlijk ook de nodige F-16’s, die al veertig jaar in dienst zijn.

Tijdens de voorbereiding kwam nog wat oud Tweede Wereldoorlog materieel langs. De Spitfire, onmisbaar in de Slag om Engeland, was in ieder geval van de partij.


De Air Power Demo begon voor ons traag. Normaal gesproken zou het geheel nog veel langer duren, omdat hoog, heel hoog in de lucht door een Hercules transport vliegtuig Commando’s werden gedropt. Dat was nu iets wat lager, maar het is wel zorg dat ze op de juiste plek terecht komen. Dat deden ze ook. Hun opzet is om onopgemerkt hun actie te doen en vervolgens met ondersteuning weer opgehaald te worden.

Vervolgens brak de hel los. Veel spierballen vertoon, flinke knallen, ontploffingen, veel vuur en rook, langs gierende straaljagers en veel flares. Vervolgens de inzet van helikopters. Een kleine teleurstelling was de afwezigheid van de Apaches die door een ontdekt mankement voor de zekerheid aan de grond waren gebleven. Maar de Chinook en de Cougar waren daartegen wel aanwezig.


En al die tijd werd het geluid van dit ondersteund met muziek van Aerosmith, Metallica, Guns & Roses en Muse. Wat genieten is dit.






Als afsluiting kwamen de jagers nog voorbij, voordat ze weer gingen landen.

Wat kan de F-35 wat de F-16 niet kan?
Een defensiewoordvoerder heeft er ooit het volgende over gezegd. De F-35-toestellen maken de strijd gemakkelijker. “Waar de F-16 een wapenplatform was, is de F-35 een datastofzuiger.”
De verschillen: Het toestel heeft betere sensoren, die allerlei informatie kunnen oppikken. Daardoor is de F-35 bijvoorbeeld in staat om de vijand eerder te zien dan dat de vijand hem ziet. Ook kan het gevechtsvliegtuig gemakkelijk informatie delen met andere vliegtuigen of met de grond.
Het waarschuwingssysteem van de F-35 is beter dan dat van de F-16. Het systeem moet de piloot waarschuwen voor raketten die het toestel naderen.



Mijn favorieten zijn de Red Arrows. Het demonstratieteam van de Britse Royal Airforce. Ze vliegen over de hele wereld maar zijn veel op de open dagen van de Nederlandse luchtmacht. Voor mij behoren ze tot de beste demonstratieteams. Ze komen met tien rood-witte British Aerospace Hawks, waarvan er negen meedoen in de demonstratie. De vliegtuigen heten Red 1 tot en met Red 0.



Het voordeel van de vliegtuigen is dat ze rood zijn. Dat fotografeert heel erg lekker met een blauwe lucht. Ook zij werken met rood, wit en blauwe rook.











Voordat ze weer opstijgen, worden ze eerst grondig schoongemaakt.


Volgens mij was dit de Boeing C-17 Globemaster III van de US Airforce. Ben er niet helemaal zeker van.


De Spaanse Eurofighter Typhoon in actie.

De Patrouille Suisse liet hun kisten in de ochtend al in orde maken. Na de vlucht zal dit waarschijnlijk nog een keer gebeuren. De Patrouille Suisse vliegt in de Northtop F-5E Tiger II vliegtuigen. Dit zijn supersonische Jets die je niet vaak in demoteams tegen komt.


Het laatste vliegtuig wat wij zagen opstijgen was de McDonnell Douglas KDC-10-transportvliegtuig. Dit vliegtuig wordt gebruikt om de F-16’s in de lucht bij te tanken. De mogelijkheid bestaat dat je hierin hebt gevlogen. Het is namelijk in gebruik geweest en overgenomen van Martinair.

Het was een super gave dag. Het begon met een lange file en nat. Inmiddels was het bloed verziekend heet geworden. Nu nog even in de file naar huis.
Bedankt Wilco.
Mooie foto’s JW. Goed verwoord met foto’s.